2/10/11 - שרשרת אספקה בענן (Supply chains in the cloud)

המגמה של ארגונים להתמקד בפעילויות הליבה ולהעביר פעולות שונות בשרשרת האספקה למיקור חוץ, יחד עם הגידול בהיקפי הרכש מספקים באסיה, הגדילה את המורכבות של שרשרת האספקה.
להלן הצגה סכמטית של מורכבות שרשרת האספקה הנוכחית:

שרשרת האספקה הנוכחית עוברת דרך עשרות או מאות של ארגונים שונים, כאשר לכל אחד מהם מערכת מידע משלו ושפה משלו. התקשורת בין המשתתפים בשרשרת האספקה הינה בדרך כלל באמצעות EDI, קבצים משותפים, דוא"ל.
המורכבות הגדולה של שרשרת האספקה ​​הגלובלית יוצרת "בזבוזים" רבים, כולל: הארכת זמן האספקה, הגדלת המלאי המוחזק בשרשרת, הגדלת כמות הטעויות והגדלת עלויות ניהול השרשרת.
יצירת שרשרת אספקה אחת המדברת בשפה אחת עם ספקים וקבלני משנה המפוזרים בכל העולם ומנהלת את התהליכים העסקיים הנוכחיים הינה אתגר גדול וכמעט בלתי אפשרי במערכות המידע הקיימת. אתגר המצריך גם תקציבי IT גדולים מאוד וסיכון גדול בישום.


המטרה של מיחשוב ענן בשרשרת האספקה הינה שיפור השקיפות והנראות בשרשרת, כבסיס לצמצום או העלמת "הביזבוז" בשרשרת הערך של הארגון.
השינוי הגדול בניהול שרשרת האספקה הגלובלית שמאפשר הענן, הינו:
  • איסוף מידע בזמן אמת מנקודות המכירה ומצמתות שונות בשרשרת.
  • עיבוד מהיר של המידע שנאסף.
  • העברת הוראות חדשות, המבוססות על מידע בזמן אמת, לגורמים הרלבנטים בשרשרת.
אפליקצית ענן ישומית הינה זאת שמציבה שכבה המבוססת על לוגיקה יעודית ומוצגת לכל משתתף בענן, בהתאם למשימה היעודית הנדרשת ממנו.


הענן מעניק גישה לתשתית  טכנולוגית הנשמרת על ידי צד שלישי, כל אחד מהגורמים המעורבים בשרשרת האספקה והמחובר לענן, מעביר מידע לענן. המידע מעובד באמצעות טכנולוגיה מתקדמת ומועבר חזרה לגורמים בשרשרת. המידע יכול לכלול הנחיות לביצוע פעולות (איסוף או לא לאסוף עקב הזמנה שמתעכבת, יצר, שלח, המשלוח הגיע וכו') או מידע אינפורמטיבי על ביצועי השרשרת  (Fill Rate ,Actual Lead time, Failures ועוד).
האנלוגיה הטובה ביותר לשירותי ענן, הינה רשת החשמל. ברגע שמתחברים מקבלים מיד חשמל מבלי לדעת מהיכן הגיע החשמל ומי מייצר אותו. בשירותי ענן, ברגע שהתחברת, כל המידע הקיים זמין עבור כל מי שמחובר (במידה ויש לו את ההרשאות המתאימות).
להלן הצגה סכמטית של שרשרת אספקה מבוססת ענן:


הרעיון של שיתוף פעולה עם ספקים וקבלני משנה בשרשרת האספקה אינו רעיון חדש. השימוש בענן, מאפשר לחברות לשתף פעולה עם לקוחות, ספקים וקבלני משנה בשרשרת האספקה שלהם, בצורה קלה יותר ובפחות סיכון, בכדי להקטין/ למנוע "בזבוזים" בשרשרת האספקה שלהם, הנובעים מזרימה איטית של נתונים בין מערכות שונות.